26 września, 2022

AzjaParts

Serwis wielotematyczny

Niedobór witaminy B12: jak rozpoznać i zapobiegać?

3 min read
buraki

Osłabienie, zmęczenie, zły nastrój? To mogą być objawy wskazujące na niedobór witaminy B12. W tym artykule przedstawiamy, czym ta witamina jest, dlaczego jest taka ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i co robić, by zapobiegać jej niedoborowi.

Osoby cierpiące na niedobór witaminy B12 często nie są świadomi tego faktu, a niewystarczająca jej ilość może skutkować przykrymi dla zdrowia następstwami. Tak ważne zatem jest przyjrzenie się sobie w kontekście objawów, jakie powoduje ta przypadłość.

Ogromne znaczenie witaminy B12 dla organizmu

Witamina B12 jest jedną z kompleksu ośmiu witamin, które przynależą do gruby B. Wszystkie one są ważnym wsparciem dla enzymów biorących udział w procesie metabolicznym organizmu. Odpowiada ona za prawidłowe funkcjonowanie organów wykorzystujących sporą ilość energii, takich jak mózg, wątroba i serce, a także całego układu nerwowego. Ponadto wspomaga proces podziału komórek i reguluje metabolizm węglowodanów, tłuszczów i białek. B12 jest odpowiedzialna za produkcję krwinek czerwonych.

Produkty spożywcze zawierające witaminę B12

Zaleca się, by witaminę przyjmować z pożywieniem. Zawarta jest ona przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego, czyli w mięsie, mleku, jajach i rybach. Zaopatrzenie się w tę witaminę poprzez żywność może być z kolei problematyczne dla wegan i wegetarian, gdyż produkty roślinne owej witaminy nie posiadają. Jedyną opcją dla osób niespożywających mięsa są specjalne suplementy diety, niemniej jednak przez wzgląd na syntetyczny charakter B12 w suplementach jelita nie są w stanie jej równie skutecznie wchłaniać.

Ile witaminy potrzebuje organizm?

Ogólnie rzecz biorąc, to zależy od wieku. Codzienny limit przyjmowania dla niemowląt od 0 do 4 miesięcy wynosi 0,5 µg (mikrogramów) i konsekwentnie wzrasta wraz z wiekiem do okresu 19 lat, kiedy limit spożycia wynosi już 4,0 µg dziennie. U osób dorosłych szacunkowo powinno przyjmować się każdego dnia 4,0 µg. Zalecana dawka jest nieco większa w przypadku kobiet w ciąży i karmiących piersią, tj. odpowiednio 4,5 µg i 5,5 µg.

Objawy niedoboru

Zaburzenie metabolizmu: ciągłe zmęczenie, osłabienie mięśni
Nieprawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego: bóle, odrętwienie, mrowienie, zaburzona koordynacja i pamięć
Anemia: ogólne osłabienie, bladość, słaba odporność
Zaburzenia trawienne: zaparcia, biegunka

Wypisane powyżej symptomy mogą być oczywiście spowodowane przez inne choroby i stanowią jedynie zalecenie do wykonania odpowiednich badań lekarskich. Należy pamiętać, że tylko lekarz może postawić właściwą diagnozę i dobrać odpowiednią metodę leczenia.

Jak zapobiegać niedoborowi?

Najważniejsza w zapobieganiu niedoborowi witaminy B12 jest zdrowa i zbilansowana dieta. Na stałe w naszym jadłospisie powinny zagościć m.in.: buraki, jaja kurze, mięso, podroby, owoce morza, produkty mleczne, kiełki fasoli. Weganie i wegetarianie powinni z kolei stosować odpowiednią suplementację w postaci kompleksu witamin. Zaleca się stosowanie suplementacji w płynie, gdyż jest ona skuteczniej wchłaniana przez żołądek i jelita.

Uwagi szczególne

Wystarczające spożycie witaminy B12 jest szczególnie ważne dla kobiet w ciąży, ponieważ ta witamina odgrywa ważną rolę w rozwoju płodu. Niedobór tej witaminy może powodować zaburzenia rozwoju u nienarodzonego dziecka.

Ten artykuł ma charakter wyłącznie charakter informacyjny. Zawiera jedynie ważne i merytoryczne wskazówki, natomiast absolutnie nie zastępuje kontaktu z lekarzem i odpowiedniego leczenia.

Copyright © AzjaParts - Serwis wielotematyczny All rights reserved. | Newsphere by AF themes.